Begreppsterminologi för vägutrustning
Standard SS-EN 1317 är en europeisk standard för vägutrustning som reglerar krav, testmetoder och prestandaklasser för skyddsanordningar längs vägar. Den är uppdelad i flera delar, där varje del behandlar en specifik aspekt av trafiksäkerhetsutrustning.
Standardens uppbyggnad:
Varje del av SS-EN 1317 är utformad för att säkerställa att vägutrustning och skyddsanordningar uppfyller höga säkerhetsstandarder och effektivt skyddar trafikanter.
SS-EN 1317-1
– SS-EN 1317-1: Terminologi och allmänna kriterier för provningsmetoder
Denna del fastställer definitioner av grundläggande termer som används för vägutrustning och skyddsanordningar, samt specificerar allmänna bestämmelser för provningsmetoder.
SS-EN 1317-2
– SS-EN 1317-2: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för vägräcken för fordon
Denna del specificerar krav på krockprestanda för skyddsräcken, inklusive broräcken, samt klasser för återhållande förmåga, arbetsbredd, fordonsinträngning och krockvåldsnivåer.
SS-EN 1317-3
– SS-EN 1317-3: Krockdämpare – Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder
Denna del anger krav på krockdämpares prestanda, hur de ska testas och hur deras egenskaper ska beskrivas.
SS-EN 1317-5
– SS-EN 1317-5: Produktkrav, hållbarhet och överensstämmelsekontroll för skyddsanordningar
Denna del specificerar produktkrav, hållbarhet och procedurer för att säkerställa överensstämmelse, inklusive CE-märkning, fr skyddsanordningar.
SIS-CEN/TS 1317-7:2023
– SIS-CEN/TS 1317-7:2023: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för räckesändar
Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-7:2023 fastställer krav, provningsmetoder och acceptanskriterier för avslutningar av skyddsräcken som används permanent eller temporärt på vägar och i trafikområden. Denna specifikation bör läsas tillsammans med EN 1317-1:2010, EN 1317-2:2010 och EN 1317-5:2007+A2:2012 för en fullständig förståelse av prestanda och säkerhetskrav för dessa anordningar.
SIS-CEN/TS 1317-9:2023
– SIS-CEN/TS 1317-9:2023: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för öppningsbara räckessektioner
Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-9:2023 fastställer prestandakrav, kategorier och provningsmetoder för utvärdering av avtagbara vägskyddssektioner. Dessa avtagbara sektioner möjliggör temporär borttagning av delar av skyddsanordningar, exempelvis för att ge åtkomst för underhåll eller nödsituationer. Observera att övergångskonstruktioner mellan den avtagbara sektionen och de anslutande skyddsanordningarna inte omfattas av denna specifikation; dessa behandlas istället i CEN/TR 1317-10.
SIS-CEN/TR 1317-10:2023
– SIS-CEN/TR 1317-10:2023: Utvärderingsmetoder för räckesövergångar samt övergång mellan räcke och räckesände respektive krockdämpare
Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-10:2023 fastställer riktlinjer för övergångskonstruktioner mellan olika typer av vägutrustning, såsom skyddsräcken och barriärer. Den definierar prestandakrav, provningsmetoder och acceptanskriterier för att säkerställa en säker och effektiv övergång mellan olika skyddsanordningar på vägar och trafikområden.
Kapacitetsklasser för räcken
Räckens förmåga att motstå och absorbera kollisionskrafter klassificeras i olika kapacitetsklasser:
– Låg kapacitet (T1-T3): Används för temporära installationer och är inte CE-märkta.
– Normal kapacitet (N1-N2): Avsedda för permanenta installationer och ska vara CE-märkta.
– Hög kapacitet (H1-H4): Designade för att hantera högre kollisionskrafter, Även dessa för permanenta installationer och CE-märkta.
Varje kapacitetsklass är associerad med specifika testnivåer, benämnda TB (testbarriär), som anger fordonstyp, hastighet och påkörningsvinkel vid provning. Till exempel innebär TB32 en personbil på 1 500 kg som kolliderar i 110 km/h med en vinkel på 20 grader.
Kapacitetsklasser | Godkännandeprovning | |
---|---|---|
Låg kapacitet | T1 | TB21 |
T2 | TB22 | |
T3 | TB41, TB21 | |
Normal kapacitet | N1 | TB31 |
N2 | TB32, TB11 | |
Hög kapacitet | H1 | TB42, TB11 |
L1 | TB42, TB32 & TB11 | |
H2 | TB51, TB11 | |
L2 | TB51, TB32 och TB11 | |
H3 | TB61, TB11 | |
L3 | TB61, TB32 och TB11 | |
Mycket hög kapacitet | H4a | TB71, TB11 |
L4a | TB71, TB32 och TB11 | |
H4b | TB81, TB11 | |
L4b | TB81, TB32 och TB11 |
Prov | Påkörningshastighet | Påkörningsvinkel | Påkörningsmassa | Typ av fordon |
---|---|---|---|---|
TB11 | 100 km/h | 20° | 900 kg | Personbil |
TB21 | 80 km/h | 8° | 1300 kg | Personbil |
TB22 | 80 km/h | 15° | 1300 kg | Personbil |
TB31 | 80 km/h | 20° | 1500 kg | Personbil |
TB32 | 110 km/h | 20° | 1500 kg | Personbil |
TB41 | 70 km/h | 8° | 10000 kg | Tunga fordon |
TB42 | 70 km/h | 15° | 10000 kg | Tunga fordon |
TB51 | 70 km/h | 20° | 13000 kg | Buss |
TB61 | 80 km/h | 20° | 16000 kg | Tunga fordon |
TB71 | 65 km/h | 20° | 30000 kg | Tunga fordon |
TB81 | 65 km/h | 20° | 38000 kg | Ledade tunga fordon |
Arbetsbredd och fordonsinträngning
– Arbetsbredd (W): Det totala utrymme som krävs bakom räcket för att det ska fungera effektivt vid en kollision. Den inkluderar räckets egen bredd plus den dynamiska utböjningen vid påkörning. Arbetsbredden klassificeras frånW1 (≤0,6 m) till W8 (≤3,5 m).
Arbetsbreddsklasser | Bredd (W) |
---|---|
W1 | W ≤ 0,6 |
W2 | W ≤ 0,8 |
W3 | W ≤ 1,0 |
W4 | W ≤ 1,3 |
W5 | W ≤ 1,7 |
W6 | W ≤ 2,1 |
W7 | W ≤ 2,5 |
W8 | W ≤ 3,5 |
– Fordonsinträngning (VI): Mäter hur långt in bakom räcket ett fordon tränger vid kollision, vilket är avgörande för att skydda objekt eller områden bakom räcket. Denna parameter är särskilt viktig för högkapacitetsräcken (H1-H4).
Klass | Fordonsinträngning (m) |
---|---|
VI1 | VIN ≤ 0.6 |
VI2 | VIN ≤ 0.8 |
VI3 | VIN ≤ 1.0 |
VI4 | VIN ≤ 1.3 |
VI5 | VIN ≤ 1.7 |
VI6 | VIN ≤ 2.1 |
VI7 | VIN ≤ 2.5 |
VI8 | VIN ≤ 3.5 |
VI9 | VIN > 3.5 |
Skaderiskklass (Impact Severity Level)
Denna klassificering indikerar risken för skador på passagerare vid en kollision med räcket. Det finns tre klasser: A, B och C, där A representerar lägst risk. Bedömningen baseras på parametrar som Acceleration Severity Index (ASI), Theoretical Head Impact Velocity (THIV) och Post Impact Head Deceleration (PHD).
Skaderiskklass | Värde | |
---|---|---|
A | ASI ≤ 1.0 | THIV ≤ 33 km/h |
B | ASI ≤ 1.4 | |
C | ASI ≤ 1.9 |
Snöplogsmotstånd
För att bedöma hur väl ett räcke motstår skador från snöplogar klassificeras de i fyra klasser, där Klass 4 är den som bäst står emot skador:
– Klass 1: Exempelvis räcken med 2 mm tjock W-profil i stål av kvalitet S420.
– Klass 2: Vajerräcken.
– Klass 3: Räcken med 3 mm W-profil i stål av kvalitet S235.
– Klass 4: Vägräcken tillverkade av betong.
Har du frågor eller vill veta mer om våra produkter?
Tveka inte att kontakta oss för mer information eller för att diskutera ditt projekt. Vi ser fram emot att höra från dig!