Begreppsterminologi för vägutrustning

Standard SS-EN 1317 är en europeisk standard för vägutrustning som reglerar krav, testmetoder och prestandaklasser för skyddsanordningar längs vägar. Den är uppdelad i flera delar, där varje del behandlar en specifik aspekt av trafiksäkerhetsutrustning.

Standardens uppbyggnad:

Varje del av SS-EN 1317 är utformad för att säkerställa att vägutrustning och skyddsanordningar uppfyller höga säkerhetsstandarder och effektivt skyddar trafikanter.

SS-EN 1317-1

– SS-EN 1317-1: Terminologi och allmänna kriterier för provningsmetoder

Denna del fastställer definitioner av grundläggande termer som används för vägutrustning och skyddsanordningar, samt specificerar allmänna bestämmelser för provningsmetoder. 

– SS-EN 1317-2: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för vägräcken för fordon

Denna del specificerar krav på krockprestanda för skyddsräcken, inklusive broräcken, samt klasser för återhållande förmåga, arbetsbredd, fordonsinträngning och krockvåldsnivåer.

– SS-EN 1317-3: Krockdämpare – Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder

Denna del anger krav på krockdämpares prestanda, hur de ska testas och hur deras egenskaper ska beskrivas. 

– SS-EN 1317-5: Produktkrav, hållbarhet och överensstämmelsekontroll för skyddsanordningar

Denna del specificerar produktkrav, hållbarhet och procedurer för att säkerställa överensstämmelse, inklusive CE-märkning, fr skyddsanordningar.

–  SIS-CEN/TS 1317-7:2023: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för räckesändar

Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-7:2023 fastställer krav, provningsmetoder och acceptanskriterier för avslutningar av skyddsräcken som används permanent eller temporärt på vägar och i trafikområden. Denna specifikation bör läsas tillsammans med EN 1317-1:2010, EN 1317-2:2010 och EN 1317-5:2007+A2:2012 för en fullständig förståelse av prestanda och säkerhetskrav för dessa anordningar. 

–  SIS-CEN/TS 1317-9:2023: Klassificering, prestandakrav vid kollisionsprovning och provningsmetoder för öppningsbara räckessektioner

Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-9:2023 fastställer prestandakrav, kategorier och provningsmetoder för utvärdering av avtagbara vägskyddssektioner. Dessa avtagbara sektioner möjliggör temporär borttagning av delar av skyddsanordningar, exempelvis för att ge åtkomst för underhåll eller nödsituationer. Observera att övergångskonstruktioner mellan den avtagbara sektionen och de anslutande skyddsanordningarna inte omfattas av denna specifikation; dessa behandlas istället i CEN/TR 1317-10. 

–  SIS-CEN/TR 1317-10:2023: Utvärderingsmetoder för räckesövergångar samt övergång mellan räcke och räckesände respektive krockdämpare

Den tekniska specifikationen SIS-CEN/TS 1317-10:2023 fastställer riktlinjer för övergångskonstruktioner mellan olika typer av vägutrustning, såsom skyddsräcken och barriärer. Den definierar prestandakrav, provningsmetoder och acceptanskriterier för att säkerställa en säker och effektiv övergång mellan olika skyddsanordningar på vägar och trafikområden.

Kapacitetsklasser för räcken

Räckens förmåga att motstå och absorbera kollisionskrafter klassificeras i olika kapacitetsklasser:

– Låg kapacitet (T1-T3): Används för temporära installationer och är inte CE-märkta.

– Normal kapacitet (N1-N2): Avsedda för permanenta installationer och ska vara CE-märkta.

– Hög kapacitet (H1-H4): Designade för att hantera högre kollisionskrafter, Även dessa för permanenta installationer och CE-märkta.

Varje kapacitetsklass är associerad med specifika testnivåer, benämnda TB (testbarriär), som anger fordonstyp, hastighet och påkörningsvinkel vid provning. Till exempel innebär TB32 en personbil på 1 500 kg som kolliderar i 110 km/h med en vinkel på 20 grader.

Kapacitetsklasser Godkännandeprovning
Låg kapacitet T1 TB21
T2 TB22
T3 TB41, TB21
Normal kapacitet N1 TB31
N2 TB32, TB11
Hög kapacitet H1 TB42, TB11
L1 TB42, TB32 & TB11
H2 TB51, TB11
L2 TB51, TB32 och TB11
H3 TB61, TB11
L3 TB61, TB32 och TB11
Mycket hög kapacitet H4a TB71, TB11
L4a TB71, TB32 och TB11
H4b TB81, TB11
L4b TB81, TB32 och TB11
Prov Påkörningshastighet Påkörningsvinkel Påkörningsmassa Typ av fordon
TB11 100 km/h 20° 900 kg Personbil
TB21 80 km/h 1300 kg Personbil
TB22 80 km/h 15° 1300 kg Personbil
TB31 80 km/h 20° 1500 kg Personbil
TB32 110 km/h 20° 1500 kg Personbil
TB41 70 km/h 10000 kg Tunga fordon
TB42 70 km/h 15° 10000 kg Tunga fordon
TB51 70 km/h 20° 13000 kg Buss
TB61 80 km/h 20° 16000 kg Tunga fordon
TB71 65 km/h 20° 30000 kg Tunga fordon
TB81 65 km/h 20° 38000 kg Ledade tunga fordon

Arbetsbredd och fordonsinträngning

– Arbetsbredd (W): Det totala utrymme som krävs bakom räcket för att det ska fungera effektivt vid en kollision. Den inkluderar räckets egen bredd plus den dynamiska utböjningen vid påkörning. Arbetsbredden klassificeras frånW1 (≤0,6 m) till W8 (≤3,5 m).

Arbetsbreddsklasser Bredd (W)
W1 W ≤ 0,6
W2 W ≤ 0,8
W3 W ≤ 1,0
W4 W ≤ 1,3
W5 W ≤ 1,7
W6 W ≤ 2,1
W7 W ≤ 2,5
W8 W ≤ 3,5

– Fordonsinträngning (VI): Mäter hur långt in bakom räcket ett fordon tränger vid kollision, vilket är avgörande för att skydda objekt eller områden bakom räcket. Denna parameter är särskilt viktig för högkapacitetsräcken (H1-H4).

Klass Fordonsinträngning (m)
VI1 VIN ≤ 0.6
VI2 VIN ≤ 0.8
VI3 VIN ≤ 1.0
VI4 VIN ≤ 1.3
VI5 VIN ≤ 1.7
VI6 VIN ≤ 2.1
VI7 VIN ≤ 2.5
VI8 VIN ≤ 3.5
VI9 VIN > 3.5

Skaderiskklass (Impact Severity Level)

Denna klassificering indikerar risken för skador på passagerare vid en kollision med räcket. Det finns tre klasser: A, B och C, där A representerar lägst risk. Bedömningen baseras på parametrar som Acceleration Severity Index (ASI), Theoretical Head Impact Velocity (THIV) och Post Impact Head Deceleration (PHD).

Skaderiskklass Värde
A ASI ≤ 1.0 THIV ≤ 33 km/h
B ASI ≤ 1.4
C ASI ≤ 1.9

Snöplogsmotstånd

För att bedöma hur väl ett räcke motstår skador från snöplogar klassificeras de i fyra klasser, där Klass 4 är den som bäst står emot skador:

– Klass 1: Exempelvis räcken med 2 mm tjock W-profil i stål av kvalitet S420.

– Klass 2: Vajerräcken.

– Klass 3: Räcken med 3 mm W-profil i stål av kvalitet S235.

– Klass 4: Vägräcken tillverkade av betong.

Kontakta oss idag

Har du frågor eller vill veta mer om våra produkter?

Tveka inte att kontakta oss för mer information eller för att diskutera ditt projekt. Vi ser fram emot att höra från dig!